Upptäckter

2009-01-22 | 21:31:26

Årets bästa markarbete, änsålänge, skedde idag runt 16.00 på en häst som heter Liva!...

Är riktigt stolt över henne idag, jag tror faktiskt aldrig att vi har haft ett så bra dressyrinriktat pass tillsammans, någonsin!

Under passet kom vi fram till:

1. Enda sättet att få Liva till att gilla något som involverar lite dressyrarbete är att fylla hela banan med en massa bommar, cavalettis och koner, på så sätt hinner hon inte tänka på några dumheter så som "Jag vet inte ens hur man stavar till form?..." och "Men jag har bara 2 ben och de sitter här framme?...".

2. Livas svaga sida är höger! Under galoppdelen på uppvärmningen sprang hon gärna snabbare i höger varv, medans hon hade en lugn och sansad galopp i vänster.

3. Jag lade märke till hur lätt det är att skaffa sig hårda händer... Jag brukar annars vara en väldigt mjuk och följsam ryttare, men under hennes skrittperiod tänkte jag "Nu jävlaride ska hon gå ner!" och tog till hårdhandskarna eftersom hon brukar ha lika svårt att gå i form ute som på banan. Visst gick hon i form, men det var ingen god idé att vara så hård. Nu har jag nämligen vant mig vid det! Även om jag känner mig illa till mods vareviga gång jag gör det/gjorde det så har det satt sig i bakhuvudet och kommer liksom automatiskt utan att jag tänker på det...

Men det ska det bli ändring på igen, för jag vill inte vara någon hård ryttare, det är inte min stil. Dessutom så märkte jag under dagens pass att jag faktiskt kan få henne i form, utan hårda händer! Jag försökte återgå till min normala ridstil idag, lätt på handen och att bara ha roligt. På köpet fick jag en häst som strålade av livsglädje och bus! Så som jag vill ha henne alltså.

Liva verkade även väldigt positiv till denna sortens markarbete, både jag och hon känner oss lite gladare av att se en fylld ridbana, då är det liksom bara att välja och vraka bland en massa olika övningar! Särskilt roligt tyckte Liva det var att få hoppa alla bommarna i galopp, vissa hade hon racing på!

Det blev alltså inte mycket till lydnadsövningar idag men det gör detsamma. Vi hade i alla fall roligt tillsammans igen, och det är huvudsaken just nu!


Postat av: Emelie

Fin blogg du har! Och visst är det lättare att dra på sig ovanor, än att ta bort dom, tyvärr. Men kämpa på!:)

2009-01-22 @ 21:47:28
Postat av: Hanna

ja, visst är det lätt att komma in ovanor... svårare är det att bryta och göra det "rätt" igen...



okej. du var du kanske med och hoppade någon typ av final som var i fjälkestad 2007? det är min gamla ridklubb förresten =) min sambos lillasyster var med och red där, för perstorp, och jag tror att de vann... men omjag inte minns fel hade österlens ridklubb en jäkla bra hejarklack!



nej, tävlingar är inget för mig... kommer att hålla mig på hobbynivå alltid tror jag, men någon gång skaffa en egen häst...



ja, det är jobbigt...

tyvärr höll det inte längre, utan de fick ta bort silva idag :´( riktigt hemskt =(

2009-01-22 @ 22:16:39
URL: http://hpsdagbok.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG

Emelie: Tack så mycket! :)

2009-01-22 @ 22:33:52
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Hanna

haha okej. skoj det med!



nja, de vann där, men gick inte vidare till de stora finalerna...

ja, de har verkligen en fin bana... men tyvärr har jag bara dåliga erfarenheter av att rida där... hästarna blev så uppspelta över att var adär, så de fick såel och skenade rundor =/



tack... med mig är det inte så farligt, men klart att det kommer att vara konstigt imorgon när jag kommer dit... hon ligger nog kvar i paddoken då... läskigt... men det är mycket värre för ägaren, mor och dotter... dottern bor i stockholm och har inte fått säga adjö orentligt... måste vara fruktansvärt! de har haft hästen i 18 år...

2009-01-22 @ 22:44:46
URL: http://hpsdagbok.blogg.se/
Postat av: Matilda

Haha bomullssås? Blir inte det lite torrt? Hahaha!

2009-01-22 @ 23:14:49
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Vad roligt att det gick bra. :)



Svar: Ja, det skulle hon nog helt klart göra.

2009-01-23 @ 11:25:54
URL: http://dressyrbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0