Genomkörare -Dressyr

2009-02-24 | 22:08:38



Jag fick hoppa in för Maria idag med dressyrträningen för Hanna Helbig. Inte mig emot, dock känns det som att jag snor hennes häst... ;P

Han har börjat vänja sig lite mer vid transporten nu när han åker flera gånger i veckan, det blir mindre och mindre "dränkt i svett" för varje gång, idag var det knappt något alls! Han såg lite fler ridhusspöken nu än i vanliga fall, han blev väl lite mer uppstirrad av att det var så många hästar i manegen, folk på läktaren och täcken m.m. som hängde längs sargen men så fort vi började arbeta fick han annat att tänka på.

Jag börjar känna mig mer och mer hemmastadd på honom, nu känns han mer som att rida på Liva, fast med 10 meter längre galopp! Hanna är inte riktigt min stil på tränare, men hon gav i alla fall några bra tips idag:

- Jag måste få honom att hänga lite mer på sitt steg, så att han inte bara springer iväg på frambenen. Mot slutet tyckte jag att jag fick mycket bättre ordning på hans trav, den blev lite lugnare i alla fall. Galoppen har jag dock inte riktigt hittat knapparna i ännu, men det kommer väl så småningom.

Jag har lagt märke till att så fort det är någon form av arbete, t.ex. skänkelvikning, det är då han börjar springa snabbare. Han är alltså lite arbetslat ibland, då smiter han undan genom att höja tempot. Det är ju mindre jobbigt för hästen att bara springa på än att gå i ett samlat lugnt tempo. En sak att lägga på minnet alltså!

- Jag ska öva mycket på galoppfattningar, just nu springer han in i galoppen för mig! Jag vet inte om det beror på att jag inte gör på samma sätt som Maria, eller om han brukar göra så för henne också, jag får kolla på nästa träning så att jag vet av vilken anledning det blir så och ev. hur Maria gör.

- Halvhalter! Detta är något jag aldrig har behövt göra på någon utav mina andra hästar. Jag vet att man ska göra så men det blir ingen skillnad på mina vare sig jag gör det eller inte... Preston dock kändes det stor skillnad på, så nu är det bara att pressa in i minnet tills det sitter där!

Också får jag ju avsluta inlägget med träningens bästa! Två gånger fick jag Preston att fatta galopp direkt från skritt, utan en massa spring! Dock har jag absolut ingen som helst aning om hur jag gjorde för att få till det?...
Postat av: Marie

Oj vad många haha! Joo det får jag allt göra, jag saknar det redan asmycke. Vad gör du med dina hästar, hoppar eller rider dressyr? Eller kanske både och? :)

2009-02-24 @ 22:13:35
URL: http://missmarissa.blogg.se/
Postat av: molle

Vad skoj att de går bra frejsi!!!!

2009-02-24 @ 22:26:26
URL: http://osterlenvoltige.blogg.se/
Postat av: alexandra





haha nej det är jag inte såklart!!





2009-02-24 @ 22:36:26
URL: http://alexandradr.blogg.se/
Postat av: Marie

Haha okej :D Jag hoppade ett tag med min häst men gillade dressyr mest så det blev mest av det på slutet. Hon var bättre på det oxå

2009-02-24 @ 22:39:06
URL: http://missmarissa.blogg.se/
Postat av: Marie

Haha, jag tyckte oxå det var svårt att komma på vad man skulle träna på och så när man red själv. Fast det är asroligt att rida program

2009-02-24 @ 23:02:56
URL: http://missmarissa.blogg.se/
Postat av: Marie

Jaa precis :D

2009-02-24 @ 23:14:50
URL: http://missmarissa.blogg.se/
Postat av: thess

Svar: Naw stackare, undra vart den kommentaren tog vägen? haha!



Jag kan inte säga att jag har nära till stranden, men om jag får stallplatsen som jag sökt nu så får jag väll en 30min skrittavstånd till närmaste strand. Så det är inte så farligt ;) Uffa för sura turister! haha. Det är så typiskt att de ska förstöra lite när man har världens strand eller nåt liknande :p



Nejnej, jag hjälper bara till att rida en annan tjejs häst då&då. Så jag blir hästägare på riktigt först nu i mars, och jag är så förväntansfull! Det blir ett riktigt stort + i kanten om jag får den stallplats jag sökt nu, eftersom jag har folk som jag känner i det stallet och den är ungefär 10 min från mitt gymnasium, angående gymnasium så glömde jag att tala om för dig att jag går Musik estet. (:



Vad mysigt med egna privatlektioner för småtjejer, det är så ju så himla gulligt! :)

2009-02-25 @ 00:20:46
URL: http://thesshanning.blogg.se/
Postat av: Katja

Nej, det tycker jag inte ;)

2009-02-25 @ 05:51:41
URL: http://equestrian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0