Varför blir vissa ekipage legendariska?

2009-12-12 | 16:44:22


 
Milton, simply the best?

John Whitaker och Milton, sagohästen och drömryttaren. Säg dessa namn och jag kan lova att ALLA nickar igenkännande (Nåja, i alla fall vi som tillhör generationerna kring 90-talet eller äldre)! Jag har funderat ganska länge på en intressant sak; VARFÖR blev dem världskända?

Det är mycket ovanligt att folk utanför hästvärlden känner till ridsportens världsstjärnor. Ludger Beerbaum, hur många icke-hästintresserade vet vem han är? Inte särskilt många skulle jag gissa på. Så, vad var det då för speciellt med just Milton och John? Är människor så vidskepliga att de blir helt till sig för att de ser en vit häst? Det finns många vita topphästar just nu, varför blir inte dem lika kända?


Sorry Ludger, du må vara känd i hästvärlden men icke mer!

Enligt min mening så finns det endast EN till ryttare som kan till viss grad mäta sig med John's kändiskap; Malin Baryard. Hon hade ingen vit sagohäst, utan ett brunt sto vid namn Butterfly Flip.

Skillnaden mellan dessa ryttare är att John är tillbakadragen, syntes han i media så handlade det om hästar, han har alltså inte blivit introducerad för "de andra världarna", ändå visste dem vem han var. Malin däremot, syns glatt i både tidningar, TV och radio, vare sig det handlar om hästar eller inte.


Lika känd utan all media-medverkan?

Med tanke på att det fanns och finns så många andra vita hästar på toppen, så måste det ändå varit något speciellt med just John och Milton. Men vad? Milton var inte oslagbar, utmärkte sig inte utséendemässigt mer än andra hästar, enligt min mening?... Samtidigt så tror jag faktiskt inte att Malin skulle varit lika känd om hon inte skulle medverkat i all media som erbjuds.

OBS: Jag försöker inte på något sätt ställa ryttarna mot varandra (Även om jag tycker väldigt mycket om John Whitaker) utan försöker bara "bolla lite idéer".

Det är en ganska meningslös tanke, men det hade ändå varit väldigt intressant att få veta! Vad tror ni?
- Varför blir ett fåtal ryttare/hästar legendariska?
- Vad gör dem mer kända än andra ryttare?
- Hade John varit en legend om han inte hade haft Milton, den vita sagohästen?
- Hade Malin varit lika känd om hon inte ständigt hade visat framfötterna i all slags media?

Postat av: Maja

Men det var inte så många vita hästar på den nivån på den tiden? Det handlar ju faktiskt om snart 20 år sedan! :O

Det där med att han inte utmärkte sig speciellt mycket håller jag inte med om. Den hästen VISSTE att han var en stjärna, även när han gick och skrotade i hagen hemma i Yorkshire visste han att han var en stjärna, och på grund av detta visste alla andra det också. Jag vet en hel del icke-hästfolk som till och med tror att Tina Turners The Best VAR "Skriven till den där vita hoppehästen?", haha! Sedan tror jag att det spelar roll att John inte var så jättestor innan Milton-tiden, och att han inte var/fortfarande inte är som alla andra på den nivån inom ridsporten. Han låter hästarna vara hästar och tränar mycket ute i naturen, och det är så pass ovanligt att det blir speciellt. Men i grund och botten tror jag att det handlade mycket om hans utstrålning, att han tog allt med en klackspark inne på en svårklassbana och minuterna efter vara världens gossegris eller linslus framför kamerorna :)

Jag blir fortfarande grymt inspirerad av det ekipaget, och jag vet inte - kanske är det därför jag promt skulle ha en vit häst, HAHA!

2009-12-12 @ 17:29:16
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Hanna

Nja, vita framgångsrika hästar har det funnits gott om lääänge. Min favorit är Capitol 1 .. Sen finns ju hur många tävlingshästar som helst - många efter just Capitol.

2009-12-12 @ 18:49:24
Postat av: kattis

bra funderingar och inlägg!

2009-12-12 @ 18:58:32
Postat av: linn

Jaa, han blir nog bättre då;)

Tage är så cool :D

2009-12-12 @ 19:11:33
URL: http://forlinn.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Hanna: Ja, det borde ju ha gjort det! :) Jag har inte så stor koll på hingstar etc men en jättehäftig skimmel som tävlade för Amerika var Gem Twist! :D



Kattis: Tackar, tycker det är rätt intressant att fundera kring :)

2009-12-12 @ 19:15:15
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Maja

Haha, då är vi ganska överens då. Men samtidigt förstår jag ju din fundering; det är ju grymt konstigt att man blir sådär fascinerad av dem ;)

Tack förresten, va söt du e! :D

2009-12-12 @ 19:46:03
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Anonym

Antagligen för att dem var väldigt bra! Bättre än andra och på det sättet utmärkte sig?

2009-12-13 @ 00:43:25
Postat av: sanna

Jag håller med om att det handlar om hästens utstrålning mer än om vilken ryttare som sitter på. Flippan är ingen(tycker jag)WOW-häst även om hon kan hoppa. Däremot så har Jan Brink och Briar blivit lite vår tids Milton och John. Många utanför hästvärlden har hört talas om Briar. Och där kan vi snacka om en häst som vet att han är kung! =)

2009-12-13 @ 22:19:40
URL: http://krumben.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0