JULIAS SVAR PÅ FRÅGORNA! Del 2

2009-12-17 | 16:26:57


"Är hela familjen hästintresserad?"


JULIA: Ja, alla i detta huset i alla fall! Dock inte vår pappa, och han kommer nog aldrig förstå sig på det heller.

"Blir Freja sur och irriterad när hon är trött eller har hon lättare för att skratta då? ;)"

JULIA:
Hon blir nog mer åt det sura hållet tror jag, haha.

FREJA: Hallå, vad är det min lillasyster försöker intala er? Det beror helt klart på sällskapet! Till skillnad från Julia som jämt och ständigt tjurar... xP

"Vad heter era hästar? Hur gammla är dom? Vilka raser är dom?"


Rosanne
f. 2003
Holländsk Ridponny
Foderhäst, rids av Julia


Andante
f. 2000
Korsningsponny
Foderhäst, rids av Julia


Hootch
f. 1993
Korsningsponny
Ägare: Julia Lindskog


Sundance
f. 1988
Welsh
Ägare: Julia Lindskog


Prins Tage
f. 1992
Svenskt Halvblod
Foderhäst, rids av Freja


Lindgårdens Amber
f. 2005
Korsning
Ägare: Freja Lindskog


Tartuffe
f. 1987
Korsningsponny
Ägare: Freja Lindskog


Liva
f. 1989
Danskt Varmblod
Ägare: Susanne Hallgren och Gitte Lindskog, rids av Freja


Appolonia
f. 1992
Svenskt Halvblod
Ägare: Gitte Lindskog


Moby Dick
f. 1992(?)
Svenskt Halvblod
Ägare: Catrine Hellberg

"Vilka klasser tävlar du?"

JULIA: Upp till LA dressyr och har tävlat LB hoppning.

"Är det inte svårt att hinna med så många hästar när du går i skolan?"

JULIA:
Jo, men jag försöker fördela det mellan alla 4 så gott det går.


Andante

Berätta lite mer om dina ponnys! Stam, ras, ålder o.s.v.! :D och hur det går med dem :)

JULIA: Jag berättar bara om Dante och Rosanne tänkte jag.

Dante är en D-ponny, med okänd stam och en konstig korsning. Det är en himla massa blandning i han i alla fall, haha. Han är 9 år och en pigg och stark, men glad liten ponny. Rosanne är också D-ponny. Hon är inköpt som föl i Holland och heter egentligen Konijnenpad Rosanne. Hon är efter Kooihuster Folkert och under Dempsy Kimberley och är 6 år gammal. Hon är en sån där ponny som ögat fastnar på, så vacker.

Med dom går det bara bra, och jag känner verkligen att jag utvecklas med dom, och utvecklar dom likaväl. Det ska bli spännande nästa tävlingssäsong.

"Berätta lite om där ni bor, har ni bott där hela livet, är det fint?"

JULIA:
Vi bor på en ganska stor kringbyggd gul gård. Vi har bott här hela livet, och när vi var små hade vi också ett minizoo, med en massa olika djur. Vi har byggt om stallet och sådant eftersom det var ett kostall innan. Och nu har vi uppdelat i 3 olika stall. Ett har jag mina ponnyer i, det mellersta har Freja sina i, och det sista står mammas och inackorderingen i. Jag tycker det är ett väldigt fint hus, och vi trivs jättebra här.


Ingången till Stora stallet

"Jag tänkte fråga dig om du har något tips till mig, jag har en maxad d-ponny som jag rider mycket. Han är väldigt stark och tung i munnen, och då tänkte jag höra vet du något bett som kanske passar bra ? Rider på vanligt tvådelat. Och vet du någon bra hjälptygel man kan ha?"

JULIA:
Dante är också väldigt stark och tung att rida. Jag rider på både vanligt, pessoa och pelham (när jag rider ut). Själv tycker jag bäst om när man rider på vanligt, men har man en stark häst som inte lyssnar på det så får man testa något annat. Jag vet inte exakt vilket bett du skulle behöva men jag tycker du ska testa och se vilket han verkar trivas bäst med. Men jag tycker dock du ska välja ett så snällt som möjligt.

FREJA: Just bett och hjälptyglar är väl inte vår specialitet precis då vi ofta bara arbetar med ett vanligt tränsbett, därför har vi inte så stor erfarenhet på just detta ämne. Jag skulle råda dig att fråga en tränare! Är han stark som i "sticker-iväg-stark" eller stark som i att "hänger-sig-på-bettet-för-att-slippa-jobba"/hård mun? Om det är första alternativet kan det nog vara bra att byta till ett lite skarpare bett. Är det något utav de andra två alternativen så behöver han aktivera bakdelen. Tänk på att det aldrig lönar sig med att vara hård i handen, hästen kommer då att svara med att vara ännu hårdare i munnen.

"Hur många hästar har du haft totalt?"

JULIA: 7 sammanlagt tror jag, om man räknar med foderhästarna. Dusty, Silverpontus, Sundance, Hootch, Smilla, Rosanne, Andante.


Dusty och Julia på Minihubertus

"Vad hette din första ponny?"

JULIA:
Dusty hette han, en shetlandsponny.

DEL 1 kan du läsa HÄR!

Postat av: Ina Jacobsen

Haha, vilken go shettis!

2009-12-18 @ 08:59:26
URL: http://inajacobsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0