Topp-5-Hästböcker:

2009-12-16 | 15:05:03


Som ryttare tycker jag att man har en skyldighet att veta "allt om mycket", både för att göra det så bra som möjligt för hästen, men också för att själv kunna utvecklas och få nya aha-upplevelser!

Jag har alltid varit en bokmal, mycket av min kunskap kommer därifrån. Som ni vet så är jag mycket intresserad av att rida och lära mig efter de s.k. klassiska grundprinciperna, samt olika sätt för att prestera så bra som möjligt tillsammans med sin häst. Jag tänkte presentera min nuvarande bok-topplista, kanske ni själva hittar något intressant?


Hopplära -Moderna metoder på klassisk grund
Av: Bertalan de Némethy

Verkligen en läsvärd bok! Det är en äldre bok, skriven av Bertalan de Némethy som var kavalleriofficier. Kavalleriet var förr i tiden ett av de få ställen där man verkligen fick lära sig att rida efter grunderna och ryttarna därifrån var därför väldigt skickliga. Han tävlade själv de högsta hoppklasserna och blev på sina senare år även tränare åt USA's landslag när dem var som mest framgångsrika.

Det jag gillar med boken är att den är skriven av en så pass seriös och kunnig ryttare, man kan verkligen lita på att det man läser stämmer och fungerar! Boken går också igenom alla grunder som ryttaren bör kunna samt hopphästens utbildning.


Vinnande hoppning
Av: George H Morris

Den här författaren känner ni nog till?! George Morris har tidigare tagit OS-silver i hoppning och är nu (Eller var?..) tränare åt USA's landslag. Boken är ganska lik Hopplära, vi får lära oss ridningens grundprinciper etc.

Enda minuset är att det skrivs rätt mycket om hur "fantastiskt bra den amerikanska ridstilen är", det kan vara lite tröttsamt ibland men det är bara att "blunda" och läsa vidare! LÄSVÄRD!


Forward by John Whitaker: Ryan's Master
Av: Jane Fuller och John Whitaker

Hur intressant är det inte att läsa om sin största förebild?! Denna bok är lite som en självbiografi av John Whitaker, man får läsa om hur han började rida enda fram till hans karriär med topphästen Ryan's Son, en inblick i John's vardag och ett och annat tips får man också.

Denna boken är ganska gammal, jag tror att jag hade en extrem tur som hittade den på Ebay!


Balans till häst
Av: Susanne von Dietze

Väldigt bra bok där man får lära sig om den "ultimata sitsen", fakta, övningar och allt därtill. Bl.a. i denna bok som jag äntligen och verkligen fick en ordentlig förklaring på hur man får en häst i form! Jag hade fått så många olika tips att det var helt rörigt i huvudet, "rör lite på fingrarna!" var det vanligaste men fungerade inte precis. Inte förrän jag läste denna bok och fick allt förklarat svart på vitt och steg för steg, då gick det upp för mig!

Lite smådryg i början, men jag lovar; Den blir bättre och bättre för vart kapitel!


Bäst till häst
Av: Susanne Egemar och Nina Svartberg

En bok om mental träning! Självkänsla, koncentration, målsättning, övningar och tips -Det mesta finns i denna bok! Jag måste erkänna att det inte var någon bok som man längtade efter att få läsa i, då den var ganska tråkig och fylld med text. Men vill man vara bäst så får man väl lida lite? Den mentala biten är ju viktig för en ryttare som vill utvecklas och hävda sig i resultatlistorna.

Har du någon favorit-hästbok? Kanske någon bok som du vill tipsa oss andra om?

Postat av: A N N i C A * W E N N B E R G

en annan bra bok som jag själv har är Bo Tibblins "Ridlära" (:

2009-12-16 @ 15:49:53
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: Hell's Bitches

När jag var yngre så hade jag typ alla hästböcker..hehe :) Fin blogg du har !

2009-12-16 @ 16:12:50
URL: http://hellsbitches.webblogg.se/
Postat av: Josefine - hästblogg

Hej hej, nu har jag börjat blogga igen :)

2009-12-16 @ 16:39:52
URL: http://jsohlman.blogg.se/
Postat av: s

kolla gärna min blogg :)

2009-12-16 @ 16:59:07
URL: http://sarahsdiary.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Svar: Jo så skulle jag väl vilja säga att mammas kvalité på bilderna är också. Men ibland så lyckas hon riktigt bra, men det är ju mest tur det ;)

2009-12-16 @ 17:15:33
URL: http://mikaelaandersson.blogg.se/
Postat av: Warnmark -bloggen för dig & din häst

"Bäst till häst" fick mig att helt ändra uppfattning om mina egna resultat på tävling osv. Tycker den är kanonbra även, som du skrev, är ganska tråkig att läsa i. Men den har hjälpt mig mycket :)

2009-12-16 @ 17:47:56
URL: http://warnmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0