Orutinerad vs. Läromästare?

2009-08-21 | 15:45:03



Vilket dilemma! Jag har precis varit och ridit en jättetrevlig valack som vi eventuellt är intresserade av att köpa. Problemet är att den kanske inte är någon "framtidshäst", inte på ett bra tag i alla fall. Den är lite lik Preston, förutom att denna hästen kommer att behöva dubbelt så mycket jobb! I nuläget kan jag säga att dess enda förutsättning för högre klasser är det trevliga temperamentet och att den älskar hoppning.

Anledningen till att vi ens letar efter en ny (foder)häst är ju just för att jag vill gå upp i klasserna, vilket Liva tyvärr är för gammal för att klara av. Så för att uppfylla dessa kraven krävs det att hästen är rutinerad på högre höjder, en läromästare. Vilket tyvärr inte dagens häst är.

PRIO-LISTA:
1.
Läromästare på högre höjder
2. Yngre och orutinerade talanger


Inte så lätt att se honom, va? ;)

Så ser min prioterings-lista ut för hästletandet! Jag hade så gärna både köpt denna hästen OCH fått en läromästare på foder! I mina ögon skulle inte det vara omöjligt, men min mamma håller inte riktigt med...

Alternativet finns ju att köpa denna hästen, arbeta upp så långt det går och sedan sälja. Men vi får se hur allt blir, kanske blir det två hästar? Kanske får jag ingen alls? Denna hästen skulle inte säljas förrän till nästa år, så vi har gott om tid på oss.

Vad hade ni gjort om ni satt i min sits?
Postat av: caroline

Om jag vore du hade jag försökt hitta en äldre häst som gått höga klasser eller en 6 åring som gått 110-120. Lättare sagt än gjort att hitta gissar jag.

2009-08-21 @ 15:58:35
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: KJELLSON KAJSA- Min ponny & Jag

SVAR: va? jag har inte ändrat nåt sånt? :S

2009-08-21 @ 16:11:04
URL: http://kjellsonkajsa.blogg.se/
Postat av: KJELLSON KAJSA- Min ponny & Jag

SVAR: Weeird ;S



jaja kanske funkar nu. jag tog en annan färg på typ allt med kommentar som fanns!

2009-08-21 @ 16:21:19
URL: http://kjellsonkajsa.blogg.se/
Postat av: JULIA AMANDA

Jag skulle satsa på att vara tålmodig och leta vidare :) Känner du att den här hästen kanske inte har allt du söker så varför köpa den, det slutar kanske bara med att du måste sälja den igen för att det inte funkade så bra som du hoppats, och det är ju inte särskilt bra för hästar att flytta runt så..



Det finns jättemycket fina hästar därute som passar in bättre, försök skynda långsamt :)

En bra häst tar ibland tid att hitta, men det är precis som allt annat man köper för att njuta av långsiktigt, det är ingenting man spontanköper utan god planering och övervägande!



Lycka till!

2009-08-21 @ 17:14:23
URL: http://juliaamanda.blogg.se/
Postat av: Evelina

Hej du, trevlig blogg :)



om jag vore i din sist och skulle köpa en till häst, skulle jag följa mitt prioritering nr. 1 ! Det finns så himla mycket hästar till salu, och man ska inte ta den första man hittar.



Visserligen kan dessa läromästare vara svin dyra, har ingen aning om vad du är redo att lägga ut...

Men en allt för orutinerad häst som du inte vet om den har kapacitet att gå de högre klasserna kanske är " onödigt " att köpa, du har ju trots allt preston du får rida och utbilda när han är igång igen, då tror jag ( av egna erfarenheter ) att det skulle vara roligare för dig att ha en riktigt läromästare på som du får lära dig på och fara ut och ha roligt med istället :)

2009-08-21 @ 17:51:27
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Hanna

ja, alltid kul att lära känna personerena bakom texten lite bättre ;)



haha, dessa knasiga hästar!



ja, det var synd att det inte blev något. men det finns ju fler hästar! ;)

jag hade nog valt en läromästare, som kan hjälpa en upp i klasserna.

2009-08-21 @ 18:07:49
URL: http://hpsdagbok.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag personligen hade tagit den yngre och mer orutinerade. Det är inte så svårt att jobba upp en häst i klasser. Speciellt inte om den tycker om hoppning som du skrev att den gjorde! :)

Köper du en läromästare så kommer du ändå snart hamna i samma sits då den blir för gammal och du måste leta nytt igen.

2009-08-21 @ 19:25:18
Postat av: molle

Va kul freja!

Stressa inte när du letar häst, de ska verkligen kännas jättebra när du rider den!

De gjorde med Enok, han var verkligen helt underbar!

2009-08-21 @ 19:56:49
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Anonym: Problemet är att den här hästen behöver extremt jättemycket med träning innan den kommer att ha tillräckligt bra förutsättningar... :S



Saken är den att jag vill ha en häst att börja med där Liva slutade, dvs. 110 och jobba oss upp, eller en häst som tävlat högre och kan lära mig knepen på högre höjder...



Blä, det är så svårt! :I

2009-08-21 @ 20:23:12
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Molle: Du känner hästen ;)

2009-08-21 @ 20:24:21
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Evelina

Ja jag förstår dig, står i precis samma sits jag med ( och har gjort ett tag ) , det är ju tyvärr inte sådär tvär lätt att hitta en bra läromästare, och hittar man dom så är dom i princip utlånade innan man ens har hunnit maila / ringa på dom... Tråkigt :(

Hoppas du hittar någon som du verkligen trivs med :)

2009-08-21 @ 20:25:37
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Anonym

Freja: Problemet är att den här hästen behöver extremt jättemycket med träning innan den kommer att ha tillräckligt bra förutsättningar... :S



Jaha okej, då är det kanske en annan sak om du mer eller mindre får börja från noll.

Då hade jag nog avvaktat ett tag, och tänkt igenom det ordentligt :)

2009-08-21 @ 21:45:14
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Anonym: Det är nog det smartaste, hästen skulle inte säljas förräns nästa år ändå så vi har gott om tid, tills dess kanske jag har hittat drömhästen! :)

2009-08-21 @ 22:42:54
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Molle

gör ja!?

nä nu blir ja nyfiken!!!!

ge mig en ledtråd!;)

2009-08-22 @ 08:36:48
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Molle: Inte halvblod... ;P Det är därför jag är så jäkla osäker :P

2009-08-22 @ 10:32:58
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: molle

har ja ridit den???

2009-08-22 @ 13:00:57
Postat av: molle

har ja ridit den?

2009-08-22 @ 13:05:09
Postat av: Julia

Är det Blomman du har varit och provridit? nej det kan det inte vara, eller? ;D hehehe.



Jag skulle absolut satsa på en läromästare,vi tänkte ju först köpa en unghäst till mig men jag är sjukt tacksam över att det blev Ligamo som kunde så pass mkt, de lönar sig i längden! LYCKA TILL! :)

2009-08-22 @ 22:01:06
URL: http://juliaosterlen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0