Att vara protokollskrivare har sina fördelar

2008-10-23 | 13:59:41


Ja, så har det gått nästan en hel vecka sedan jag lade upp mitt senaste inlägg, men jag har haft så mycket annat för mig att jag inte ens lagt en tanke åt bloggen!

Nåja, jag antar att visa av er skulle vilja ha lite domar-tips? För er som har missat det, så satt jag förra helgen som protokollskrivare åt två olika Dressyrdomare. De två domarna jag satt hos var mycket olika, den första var väldigt mycket på "hästens sida", t.ex. blev hon väldigt arg om ryttaren var snabb med att bestraffa hästen efter ett fel. Den andra domaren verkade inte ha några bekymmer med det, det kändes mer som att hon kollade på ekipaget som helhet, t.ex. om ni är finputsade osv. Generellt så fick jag mer tips utav den andra domaren då hon var väldigt pratglad och berättade hur man ska rida för att nå högre poäng.

- Även om ritten är totalt misslyckad, rid ändå med ett leende och krama om hästen efter sista hälsningen. Det kan alltid lura någon domare till att sätta högre poäng om du själv verkar nöjd med er prestation!

- Tempot är allt! Den ena domaren tipsade mig om att man på tävlingar ska trycka på sin häst till snäppet snabbare tempo än vad man brukar träna hemma på.

- Jag märkte att domarna satte högre poäng på de hästar som var energiska. Nu är det inte alla hästar som är det, t.ex. min gamla lunkade Tuffe, men man kan alltid rida sig till lite mer energi.

- Var väldigt konsekvent innan du bestraffar hästen. Tänk två gånger innan du bestraffar hästen med en hård skänkel, oftast är det ryttaren som utgör felet.

- Du ska styra genom skänklarna, inte genom tyglarna.

Hm... Detta var nog allt jag kom på för den här gången, jag orkar inte tänka riktigt klart idag... Jag fyller på så småningom som jag kommer på något!
 

Postat av: lovisa

sv; haha ja:)

2008-10-23 @ 17:33:59
URL: http://loviiissaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0