Malin á la Barbie?

2008-12-29 | 15:19:23





En stilla undran; Hur kan det vara så att två toppryttare, lika bra och med samma förutsättningar, kan uppfattas så olika?

Om vi tar Malin Baryard och Meredith Michaels Beerbaum som exempel.
Båda tävlar på samma nivå, och båda har legat/ligger rankad 1:a i världen.
Men, Malin uppfattas som en "Barbie-ryttare" enligt min mening, medans Meredith tas mer som en seriös ryttare.

Hur kan det vara så? Malin är ju egentligen lika seriös som Meredith skulle jag tro, men av någon anledning skickar hon lite "Barbie-vibbar", eller vad man ska säga?...

Någon som har en tanke om vad detta kan bero på?
(Lite rörigt inlägg, alla mina idéer till inlägget försvann under tiden jag började skriva...)
Postat av: Anonym

Kanske för att hon har långt, blont hår. Många uppfattas som "Barbie" om dem ser rätt bra ut, utseendemässigt, även om dem är seriösa. Meredith är i och för sig också blond, men har en lite mindre "flickig" stil.

Malin kan ibland se ut som en docka.

Men bara för det håller jag inte med om att hon är en "oseriös" ryttare.

2008-12-30 @ 12:01:43
Postat av: FREJA LINDSKOG

Anonym: Det där med håret har jag också tänkt på, men det kan ju inte enbart bero på det? :S



Jag skrev aldrig att jag tyckte att hon var oseriös, jag skrev att hon kan uppfattas mindre seriös än Meredith, trots att de nog kämpar lika hårt.

2008-12-30 @ 15:21:39
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Du kanske ska sluta hacka på ryttare som är mycket duktigare än du själv, så kanske DU utvecklas.



Man brukar säga att de som är mest oerfarnast är också de som är snobbigast. I detta fallet stämmer det verkligen.

2008-12-31 @ 14:06:16
Postat av: Anonym

Snobbig var kanske inte rätt beskrivning. De som är oerfarnast är också de som sannolikt nog försöker hitta en massa fel på andra, för att glömma att de själva är så patetiska som ryttare..

2008-12-31 @ 14:08:09
Postat av: FREJA LINDSKOG

Anonym: Hm... Har vi en liten schizofren bland oss?



Är jag snobbig bara för att jag inte tycker om Malin Baryard? Jag är 15 år, då är det väl ganska självklart att en 30-årig proffsryttare är bättre än mig?

Nej, väx upp och lyssna på dina egna råd: "De som är oerfarnast är också de som sannolikt nog försöker hitta en massa fel på andra, för att glömma att de själva är så patetiska som ryttare.."



Hej då!

2008-12-31 @ 14:27:24
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: molle

Malin är för "meidakåt" alltid om det är något om ridsport i tidningar eller tv så är malin framme.

Hon försökte ju till och med slå igenom som sångare.

Är man seriös då med sin ridning?

2009-01-01 @ 12:44:20
Postat av: FREJA LINDSKOG

Molle: Eller hur, typ förra veckan gick det någon hoppning på TV där Malin var med. Så skulle en av reportrarna intervjua Malin, så kom de till en fråga om hon tyckte det var duktigt av Rolf-Göran att ta OS-medalj (Eller något liknande), hon svarade INGENTING som hade med den frågan att göra, utan började istället babbla på om sig själv?! :S



Hon verkar ju lite flipprig, om man frågar mig.

2009-01-01 @ 13:45:02
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Marielle

Gott nytt år, sötnos! :-)

2009-01-01 @ 13:55:22
URL: http://marielletorgersson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Meredith är en duktigare ryttare än Malin. Malin syns ju också mer av svenskarna, när hon är på tävlingar i Sverige, och hon ger inte alla gånger ett bra intryck, som att t ex sitta på hästen utan hjälm med en cigg i munnen. Så får man gärna göra hemma, men inte ute bland folk, där är man faktiskt en förebild. "Barbie" vet jag dock inte om jag vill hålla med. Håret möjligen, men som person, nej..

2009-01-03 @ 17:43:35
Postat av: Ano

Meredith är en duktigare ryttare än Malin. Malin syns ju också mer av svenskarna, när hon är på tävlingar i Sverige, och hon ger inte alla gånger ett bra intryck, som att t ex sitta på hästen utan hjälm med en cigg i munnen. Så får man gärna göra hemma, men inte ute bland folk, där är man faktiskt en förebild. "Barbie" vet jag dock inte om jag vill hålla med. Håret möjligen, men som person, nej..

2009-01-03 @ 17:43:58
Postat av: FREJA LINDSKOG

Anonym: Va? Röker Malin?! :O

2009-01-03 @ 18:56:45
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Haha way to go, Malin! Inte nog med att rökning i sig är ett stort no-no, som känd hoppryttare dessutom..

Tummen ner.

2009-01-04 @ 18:08:20
Postat av: josefine

Vill bara tillägga lite saker då ni inte verkar ha så stor koll:



1. Freja: Hur duktig man är eller hur långt man har kommit i sin tävlingskarriär beror ju såklart på flera saker. Bla vad man har för hästar, hur insatta ens föräldrar är, hur bra lag man rider i mm. Men att säga att anledningen till att Malin Baryard är skickligare än du beror på din ålder känns ju minst sagt som önsketänkande. När Malin Baryard var 15 år hade hon vunnit både SM och EM guld individuellt och bla EM-brons i lag. Har du det?

Man kan självklart ha åsikter om folk men man måste inse sina egna begränsningar och fokusera på att övervinna dem. Malin Baryard är en oerhört ödmjuk ryttare som aldrig försöker vara mer än hon är. Tvärt om så tar hon nästan alltid på sig ansvaret för motgångar och berömmer sina hästar för alla framgångar. Tror nog att de flesta unga ryttare kan lära mycket av henne.



2. Molle: Att Malin är mycket i media mm. beror på att hon förväntas att vara det. Hon är den svenska ridsportens genom tiderna mest populära person och har därigenom även ansetts ha en "skyldighet" att synas mycket. Detta för att öka sportens popularitet bland folket...vilket hon också har! Hon har t.o.m. själv sagt nyligen att hon är trött på att bära allt ansvar i media och att alltid behöva synas. Hon tycker att det är dags att någon annan blir sportens ansikte och hon vill bara behöva tänka på sin ridning. Du kanske borde ha lite koll på läget innan du spyr ur dig saker.

2009-01-25 @ 19:11:44
Postat av: josefine

Konstigt...lade upp en kommentar som jag såg hamnade på sidan...sedan när jag gick in igen var den borta???

2009-01-25 @ 20:06:15
Postat av: FREJA LINDSKOG

Josefine: Jaha, men som du ser så finns den här nu.



Självklart beror det också på alla saker du räknade upp (Dock knappast lag?...), skillnaden på Malin och mig är att hon växte upp rik med ponny efter ponny, jag växte/växer upp i en medelsvensson, där har du skillnaden på varför hon har ridet SM och inte jag.



Jag tycker inte illa om Malin Baryard, jag tycker hon är skrytig men har en mjuk och fin ridstil som är värd att ta efter. Jag förstår inte varför alla hetsar upp sig på detta inlägget, jag frågar hur det kan komma sig att Malin Baryard blir sedd som en liten Barbiedocka och inte t.ex. Meredith?! Vad är ert problem?



Du verkar ju verkligen ha koll på läget!...

Nu har du skrivet två totalt meningslösa och intetsägande kommentarer, nöjd?

2009-01-25 @ 21:28:36
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: josefine

Varför jag även tog med lag är för att jag såg att du också rider lag (att vinna i lag är ju också en prestation, tycker du inte?).

Malin Baryard växte inte upp speciellt rik men självklart har du rätt i att hennes föräldrar iaf hade/tog sig råd att köpa bra ponnyer åt henne. Dock så var hennes första ponny en gammal ridskoleponny så hon har nog jobbat sig uppåt. Jag håller dock absolut med om att det är lite orättvist att vissa får "färdiga" hästar av sina föräldrar medans andra får slita med sina outbildade små älsklingar. MEN, det jag säger är att din inställning om att det BARA är det som gör skillnaden på dina och Malin Baryards framgångar upp till den ålder du befinner dig i nu, känns lite sorglig. Ingen tar sig till toppen genom att tycka synd om sig själv hela tiden! Man måste försöka göra det bästa av sin situation...tex om ni skulle sälja alla dina hästar och bara skaffa en så kanske ni hade råd att skaffa en med mer utbildning? Det finns flera ponny ryttare på elitnivå som bara har råd att ha en enda häst...



Jag tyckte inte att det var något fel alls på ditt inlägg. Jag tyckte tvärt om att det var ganska intressant och gick därför in på kommentarerna. Det var då som jag reagerade på det ni hade skrivit.



Jag tycker att du verkar ha en allmänt tråkig attityd och är därför inte alls förvånad att det inte går bra. Du kanske borde lyssna lite på sådana som har kommit längre än du istället och försöka ta till dig något.

2009-01-26 @ 12:42:32
Postat av: FREJA LINDSKOG

Josefine: Ja, jag rider i lag men det är knappast ett bra lag som gör en specifik person mer framgångsrik, det var så jag menade.



Med tanke på att hon hade flera framgångsrika ponnyer på samma gång så måste föräldrarna vara ganska rika.

Jag vet inte vad jag ska säga eftersom du märker mina ord hela tiden, om jag hade fått en massa unga och dyra hopponnyer/hästar så hade jag klart varit på en annan nivå än vad jag nu är, det är ganska självklart. Men nu är det inte så, och ad har du för kunskap om att jag tycker synd om mig själv? Eller att jag inte försöker göra det bästa av situationen? Du är bra fräck som sitter och påstår något sånt utifrån en blogg, och ursäkta, "inte gå bra"? Bara för att jag inte redan hoppar 150 så påstår du att jag och mina hästar är misslyckade, eller?



Hur högt hoppar du själv då? Eftersom du säger att du har så stor koll och kunskap. Jag är ingen sur och trist människa egentligen, men personer som du, som sitter och kommenterar en massa skit, gör mig jävligt arg och irriterad! Du har ingen rätt att sitta och säga att det går dåligt för mig, utan att ha någon vetskap om mig, mina hästar eller våra tävlingsresultat!

2009-01-26 @ 13:08:41
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: josefine

Jo det där med lag har du såklart rätt i.



Att hennes ponnyer var framgångsrika behöver inte betyda att de var väldigt dyra. En av mina vänner fick en ponny för 20.000 och kom tre år senare 2:a i SM och red i Globen på den... Självklart har inte alla människor den turen/kompetensen men jag menar bara att det inte nödvändigtvis betyder att man har rika föräldrar bara för att man har flera hästar. Du har ju flera hästar själv.



Det är inte min mening att märka dina ord, jag ifrågasätter bara ditt sätt att tänka. Men visst har du rätt i att man hade kunnat vara på en annan nivå med hjälp av dyra hästar.

Jag tycker att du verkar tycka ganska synd om dig själv när jag läser dina inlägg. Det behöver ju iofs inte spegla sanningen men en blogg brukar ju säga ganska mycket om en människa eftersom det är den människan som skriver det man läser.

Vad jag menar med att jag inte är förvånad att det inte går bra, är om vi jämför med dem som vi talade om...tex med hur det gick för Malin Baryard när hon var 15 eller hur det går för många andra i din ålder (även de som inte får dyra hästar). Du verkar ju uppenbarligen lägga mycket tid och energi på din ridning och ha höga mål. Det är super att ha höga mål och jag menar bara att du kanske ska försöka utveckla dig istället för att fokusera på varför det går bättre för andra. Fokusera på vad du kan göra för att se till att det går bättre för dig istället (nu ville jag inte vara oförskämd och säga att du borde bli bättre, du kanske redan anser att du är så bra man kan bli. Men jag tror att man alltid kan bli bättre).

Jag har aldrig sagt att du eller dina hästar är misslyckade. Jag har bara sagt att du verkar ha en tråkig attityd och det tror jag inte att jag är ensam om (med tanke på andras kommentarer på din blogg).



Jag har inte heller sagt att jag har SÅ stor koll och kunskap. Jag har sagt att ni inte verkar ha någon större koll med tanke på att era kommentarer ofta inte stämmer överrens med fakta. Trist att du anser dina egna inlägg som skit men jag kommenterar för att jag själv skulle tycka att det var intressant att få gensvar på mina tankar. Jag tror nämnligen att det är så man lär sig något. Men du verkar ju tro att du vet bäst själv eftersom du snäser av alla som ifrågasätter dig eller skriver något du inte håller med om...det kallas förträngning. (Om du har läst psykologi i skolan så kanske du känner igen det).



Jag är absolut ingen Elitryttare och har aldrig utgett mig för att vara det heller. Jag köpte min första egna häst för egna pengar. Han var en problemhäst som jag fick köpa för 10 000 kr. Honom har jag tävlat LA:4 och hoppat 140 med.

Jag fick alltså inga hästar av mina föräldrar när jag var liten utan red på ridskola och fick träna/tävla andras problemhästar. Jag tycker egentligen inte att detta handlar om resultat, utan inställning. Men när jag var i din ålder hade jag i alla fall bla Vunnit stockholmsmästerskapen i hoppning, kommit trea i allsvenskan i lag och representerat Stockholms län på Elmia i både hoppning och dressyr. Jag fick även betalt för att träna andra barns hästar (det var de pengarna jag sedan köpte min egna häst för). Även om jag såklart ibland tyckte att det kändes orättvist så var jag aldrig bitter eller skyllde på det utan försökt göra det bästa av situationen.



Men eftersom du inte vill att läsare ska kommentera på din blogg så ska jag sluta med det. Lycka till med hästarna och så hoppas jag att du skaffar dig en lite bättre inställning med åren.

2009-01-26 @ 16:40:48
Postat av: Josefine

Jo det där med lag har du såklart rätt i.



Att hennes ponnyer var framgångsrika behöver inte betyda att de var väldigt dyra. En av mina vänner fick en ponny för 20.000 och kom tre år senare 2:a i SM och red i Globen på den... Självklart har inte alla människor den turen/kompetensen men jag menar bara att det inte nödvändigtvis betyder att man har rika föräldrar bara för att man har flera hästar. Du har ju flera hästar själv.



Det är inte min mening att märka dina ord, jag ifrågasätter bara ditt sätt att tänka. Men visst har du rätt i att man hade kunnat vara på en annan nivå med hjälp av dyra hästar.

Jag tycker att du verkar tycka ganska synd om dig själv när jag läser dina inlägg. Det behöver ju iofs inte spegla sanningen men en blogg brukar ju säga ganska mycket om en människa eftersom det är den människan som skriver det man läser.

Vad jag menar med att jag inte är förvånad att det inte går bra, är om vi jämför med dem som vi talade om...tex med hur det gick för Malin Baryard när hon var 15 eller hur det går för många andra i din ålder (även de som inte får dyra hästar). Du verkar ju uppenbarligen lägga mycket tid och energi på din ridning och ha höga mål. Det är super att ha höga mål och jag menar bara att du kanske ska försöka utveckla dig istället för att fokusera på varför det går bättre för andra. Fokusera på vad du kan göra för att se till att det går bättre för dig istället (nu ville jag inte vara oförskämd och säga att du borde bli bättre, du kanske redan anser att du är så bra man kan bli. Men jag tror att man alltid kan bli bättre).

Jag har aldrig sagt att du eller dina hästar är misslyckade. Jag har bara sagt att du verkar ha en tråkig attityd och det tror jag inte att jag är ensam om (med tanke på andras kommentarer på din blogg).



Jag har inte heller sagt att jag har SÅ stor koll och kunskap. Jag har sagt att ni inte verkar ha någon större koll med tanke på att era kommentarer ofta inte stämmer överrens med fakta. Trist att du anser dina egna inlägg som skit men jag kommenterar för att jag själv skulle tycka att det var intressant att få gensvar på mina tankar. Jag tror nämnligen att det är så man lär sig något. Men du verkar ju tro att du vet bäst själv eftersom du snäser av alla som ifrågasätter dig eller skriver något du inte håller med om...det kallas förträngning. (Om du har läst psykologi i skolan så kanske du känner igen det).



Jag är absolut ingen Elitryttare och har aldrig utgett mig för att vara det heller. Jag köpte min första egna häst för egna pengar. Han var en problemhäst som jag fick köpa för 10 000 kr. Honom har jag tävlat LA:4 och hoppat 140 med.

Jag fick alltså inga hästar av mina föräldrar när jag var liten utan red på ridskola och fick träna/tävla andras problemhästar. Jag tycker egentligen inte att detta handlar om resultat, utan inställning. Men när jag var i din ålder hade jag i alla fall bla Vunnit stockholmsmästerskapen i hoppning, kommit trea i allsvenskan i lag och representerat Stockholms län på Elmia i både hoppning och dressyr. Jag fick även betalt för att träna andra barns hästar (det var de pengarna jag sedan köpte min egna häst för). Även om jag såklart ibland tyckte att det kändes orättvist så var jag aldrig bitter eller skyllde på det utan försökt göra det bästa av situationen.



Men eftersom du inte vill att läsare ska kommentera på din blogg så ska jag sluta med det. Lycka till med hästarna och så hoppas jag att du skaffar dig en lite bättre inställning med åren.

2009-01-26 @ 16:42:21
Postat av: FREJA LINDSKOG

Josefine: Nej, det är klart, sånna personer har man hört talas om. Men om man jämför Malin med t.ex. Rolf-Göran som unga så tror jag nog att Malin hade rätt mycket mer pengar att röra sig med än Roffe.



Det var synd att du tror att jag tycker synd om mig själv, det gör jag i alla fall inte, och när jag väl gör det så tycker jag att jag ser till att det inte ska synas på bloggen, ge mig ett exempel på en mening där du uppfattar mig som att jag tycker synd om mig själv?



Många andra i min ålder? Hm... Det låter som att du tycker att jag är dåligare än majoriteten? Vad jag vet så finns det lika många, enligt dig, "dåliga" ryttare i min ålder som tävlar samma klasser som jag, som det finns duktiga 15-åringar på Malin-nivå, vi "dåliga" ryttare har till och med övertag!

Jag förstår bara inte vart du vill komma med den här konversationen?



Och om man kollar genomsnittet på kommentarerna på bloggen så är 99% positiva, 1% består av elaka kommentarer, då är det såklart att man svarar elakt tillbaka! Tror du att jag skulle sitta och le och svara "Tack så mycket, jag förstår att du tycker att jag är dåligt, vad snällt att du påpekade det! :)"? Jag tror inte att du själv hade gjort så heller. Jag ber om ursäkt om jag har snäst av dig men som sagt så är det inte så roligt med negativa kommentarer, då går man in i en förvarsställning direkt. Jag förstår att du tycker att jag har en tråkig attityd, när det kommer till den här sortens kommentarer, men jag tycker även att du kunde ha lagt fram dina tankar på ett bättre sätt så att jag inte hade kännt mig kränkt, så hade alla varit glada!



Förklara hur du menade med att jag skulle fokusera på att själv bli bättre? Jag förstod inte, men det var intressant.



Jag vill visst ha kommentarer, men jg tycker det är onödigt med elaka då det finns mycket bättre sätt att få fram det man vill säga, på ett trevligare sätt.

2009-01-26 @ 17:51:52
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Josefin | Shadyblonde

Snygg banner :)

2009-01-26 @ 18:06:24
URL: http://shadyblonde.blogg.se/
Postat av: josefine

Absolut! Rolf-Göran Bengtsson är ett perfekt förslag på någon som verkligen har lyckats med blod, svett och tårar. Han är en fantastisk ryttare och väldigt bra förebild på många sätt.



Alla kan säkert tycka lite synd om sig själva ibland men det gäller att inte fastna i de tankarna. Negativa tankar kommer alltid ge negativa resultat. Även om man försöker att inte visa det så lyser sådana tankar ofta igenom ändå. Tex så tycker jag att "stupid girl" kändes lite trist. Iofs så håller jag med dig om det du skev; att man inte ska straffa hästen för sina egna misstag och aldrig straffa hästen på ett sådant sätt. Men sättet du skrev på kändes ändå bittert. Det i sin tur kan ta bort lite av tyngdpunkten som du faktiskt har i ditt argument! Å det är ju synd! Förstår du hur jag menar? Då kanske folk bara tänker att du är avis när du i själva verket har en bra poäng...

Sedan såklart allt det som vi har talat om här ovanför...att du lägger så stor vikt på att folk har det bättre och att deras framgång bara beror på "ditt" eller "datt". (haha, nu kanske du tappar mig)



Jag menar absolut inte att du är sämre än majoriteten. Jag menar bara att det ju finns andra i din ålder som får högre resultat, förutom Malin (kände bara att det blev så himla mycket prat om just henne).



Jag ber om ursäkt om du tog så illa upp redan av min första kommentar. Det var varken min vilja eller min mening att vara elak. Vad jag kan se så skrev jag inte att du var dålig eller ens sa någonting direkt om dig. Du hade i tidigare kommentar skrivit "Jag är 15 år, då är det väl ganska självklart att en 30-årig proffsryttare är bättre än mig?" Jag ville bara påminna dig om att det inte bara har med ålder att göra eftersom hon hade stora framgångar även i den åldern...

Jag tycker absolut inte att vare sig du, dina hästar eller din blogg är dåliga. Tvärt om så tycker jag att du har en intressant och bra hästblogg! Det är kul att se att en ung tjej som du lägger så mycket tid på att dela med dig av ditt liv och ditt intresse för hästar. Finns alldeles för få bra hästbloggar!



Det jag menade med att fokusera på att bli bättre är att ju mer fokus man lägger på de hinder man stöter på i livet, desto större blir de. På så sätt växer de sig jättestora och väldigt svåra att ta sig över. Om man istället fokuserar på målet på andra sidan hindret, så blir målet tydligare och då även hindret mycket mindre. Eftersom att man lägger så stor vikt på målet så blir alla hinder obetydliga. Det är det som kallas mental träning. Alla stora idrottsmän håller på med sånt för att kunna arbeta i rätt riktning. Lägg mer av din energi på dig och dina hästar och mindre tid på att störa dig på andra.

Var jag tydligare nu? :)

2009-01-26 @ 21:51:49
Postat av: FREJA LINDSKOG

Josefine: Jag tror att vi har missuppfattat varandra rätt mycket, jag tycker faktiskt inte att jag har särskilt negativa tankar? xP Visst har jag mina dagar då allt känns omöjligt och grått men de flesta är jag väldigt positiv, tycker jag :) Men de första månadernas blogginlägg håller jag med om att de uppfattas väldigt "mörka" och negativa, då var jag väldigt ledsam och borttappad, men de senaste månaderna, både personligt och inläggen på bloggen, har jag hittat mig själv igen och, försöker i alla fall, att förmedla det i inläggen tillsammans med lite sarkasm.



Jag tycker inte att det är något fel på "Stupid girl"-inlägget, jag fick med vad inlägget skulle handla om; Att det var fel av tjejen. Inlägget handlade ju om att jag blev arg för hennes beteende = Argt inlägg, sen är det upp till var och en av läsarna vad de får för uppfattning, om jag är avundsjuk eller ej (Vilket jag såklart inte är, är inte avundsjuk på någon som slår sina hästar), men jag förstår vad du menar, men jag föredrar att inte överanalysera varje inlägg jag skriver, det skulle ta för lång tid... x)



Jaja, jag är väl medveten om att framgångsrika 15-åringar finns, men de är inte särskilt många, om man nu tänker på vilka som är uppe på Malin Baryard-nivå. Kim Krog var väl 15 när hon "slog igenom"?



Jag vet att du inte skrev något sånt, men jag uppfattade det som det när jag läste igenom din kommentar... Vad jag menade med "Jag är 15 år, då är det väl ganska självklart att en 30-årig proffsryttare är bättre än mig?" var att det är självklart att kan mer än mig med tanke på att hon har levt ca. 15 år längre än jag, det finns ju alltid mer att lära inom ridsporten och hon höll ju på med hästar redan innan jag var född = Ganska stort försprång i kunskap!



Vad kul att höra, nu blev jag glad i alla fall :)



Jag tror att jag förstod nu, du menar typ: Jag har som mål att få vara med i Div. I detta året (Nu är det tyvärr inte möjligt längre eftersom en tjej med större erfarenhet ville vara med, men jag ska ändå ställa upp i tävlingarna så det är fortfarande mitt närmaste mål :), och jag ska bara koncentrera mig på det målet och förbise alla problem som kan stoppa oss på vägen?

Jag har boken "Bäst till häst", mental träning för ryttare, som jag håller på att läsa just nu :)

Jag vet att jag lägger stor vikt på att störa mig på andra, det har jag alltid gjort. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att det kan vara ett hinder, eller "energitjuv". Jag antar att det är det jag ska allra först göra mig av med, för jag har haft väldigt bra fokus på att träna inför Div. I detta år, men man kan ju alltid träna upp fokuseringen ännu mer :P

Så det var ett bra tips! :D

2009-01-26 @ 22:39:24
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Josefine

Ja exakt så! Att hon vill vara med behöver inte nödvändigtvis betyda att du inte kan få det du vill. Om du tränar ännu hårdare, tävlar ändå och fortsätter att tänka framåt mot ditt mål så kommer du att nå dit. Kanske först nästa år men kanske redan i år. Man vet aldrig vad som händer.... :)

Sådana böcker är jättebra! Hjärnan är helt fantastisk och man kan visa hjärnan vad som ska hända. Sedan följer hjärnan bara det som du visat den. Tufft va! Det är bla därför man ska gå igenom banan och omhoppningen flera gånger i huvudet...precis hur man ska göra. För då har hjärnan redan gjort det när du kommer in på banan :)



PS. Vi har en gård på Österlen...nära Simrishamn. Det är så vackert där! Var mer exakt bor du?

2009-01-27 @ 14:40:17
Postat av: FREJA LINDSKOG

Josefine: Nej det vet man ju aldrig ;) Men jag förstår att den andra tjejen får förtur, hon har tävlat mycket högre än jag och har superduktiga hästar, men hon var bortrest den ena omgången så då skulle jag nog få hoppa in! :D



Ja, det är dem nog men de är rääätt så tråkiga att läsa... x) Nästan bara text, och när det väl kommer en bild så är det en pytteliten ritad i ett hörn :P Menmen, det är ju bra att ta sig igenom den ändå, så man har lite kunskap :)



Vad roligt! :D Det är inte ofta jag är i Simrishamn, men det mesta här nere är vackert så det tvivlar jag inte på :) Bor du där? Eller är det mer som ett sommarställe? Jag bor i Valleberga, det ligger innan Löderup (Och om du inte vet var Löderup ligger så är det typ en 20 minuters körande från Ystad :P).

2009-01-27 @ 15:28:47
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Josefine

Ja se där! :) Å gör du riktigt bra ifrån dig i den omgången så kommer du säkert få en fast plats nästa år ;) Det finns alltid folk som har mer erfarenhet och som har duktigare hästar men det behöver inte vara ett hinder. Tvärt om så är hon ju en tillgång till ert lag när du är med :)



Hmm...det låter ju iofs inte så bra. man lär sig alltid mycket bättre om man tycker att det känns kul. Jag har haft turen att kunna gå på clinics och kurser om sådant, det kanske blir mer levande då.

Du kanske kan föreslå att er klubb skulle anordna en sådan kursdag för sina tävlingsryttare ;D



Min pappa och hans fru bor för det mesta. Jag bor dock kvar i Stockholm och är bara där nere under delar av sommaren och några helger per år. Löderup vet jag ungefär vart det är och Ystad har jag varit i flera gånger. Kul.

2009-01-28 @ 15:07:31
Postat av: FREJA LINDSKOG

Josefine: Kanske det! ;) Fast det beror ju på vad för slags häst jag har tills dess, vi börjar redan nu känna att Liva nog är inne på sitt sista tävlingsår... :/ Förmodligen blir det bara foderhäst då eftersom vi inte har pengar eller plats att köpa en ny tävlingshäst. Jag skulle vilja köra på Rolf-Göran-stylen; Rida andras hästar här i närheten. Det hade varit ett bra sätt att få lite mer fart på karriären. En annan sak man kan göra är ju att köpa en ung häst billigt, utbilda och tävla upp själv och sedan sälja.



Fast problemet är ju att jag inte får vara med när hon är med xP Klubben har 3 killar som har "fasta" platser i laget, alla är seniorer. Alltså återstår bara en junior eller young rider för att laget ska vara klart, hon är YR. Men skit samma, jag ska nog visa dem på övriga tävlingar att jag också kan! ;D



Den går ju att läsa utan alltför många gäspningar, bättre det än inget alls! ;) Det är det tråkiga med att bo här nere, det hålls inte särskilt många clinics/kurser :/ Allt roligt är uppe i Stockholm!

Det kan jag göra :)



Det räcker ju gott och väl ändå, sommaren är ju den finaste årstiden så du missar ju inget precis! :D

2009-01-28 @ 18:58:25
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0